• Basen i siłownia

• Nieuchronnie zbliża się czas pożegnania. Klasa 3a ostatnie wspólne dni postanowiła spędzić aktywnie. Dziś rano nasi przyszli absolwenci wybrali się więc na zajęcia sportowe do raciborskiego aquaparku H2Ostróg. Po godzinie treningu w wodzie mieli jeszcze siłę, żeby na chwilę zajrzeć na siłownię pod chmurką. Potem wrócili do szkoły, gdzie czekała na nich regenerująca pizza. Opiekunami podczas wyjścia były; wychowawczyni klasy 3a - Beata Mróz - Kajstura oraz nauczyciel wychowania fizycznego - Elżbieta Galicka.
            To był udany dzień, szkoda, że jeden z ostatnich z klasą 3a...

Basen.

• Podsumowanie konkursu historycznego

• Gala podsumowująca ogólnopolski konkurs historyczny

10 czerwca 2016 roku w auli Gimnazjum Nr 5 im. Jana Pawła II w Raciborzu odbyła się uroczysta gala podsumowująca VII Ogólnopolski Konkurs Historyczno-Literacki "II wojna światowa i czasy powojenne we wspomnieniach", którego organizatorem jest nasze gimnazjum.

Patronat nad konkursem objęło Muzeum Powstania Warszawskiego, Instytut Pamięci Narodowej w Katowicach, Muzeum w Raciborzu czy przedstawiciele środowiska lokalnego Prezydent Miasta Raciborza oraz Starosta powiatu raciborskiego.
            Swoją obecnością zaszczycili nas Prezes Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej w Raciborzu Pan Marian Szlapański oraz pracownik Muzeum w Raciborzu oraz jednocześnie członek komisji konkursowej Pan Adam Knura.
            Okolicznościowe przemówienie wygłosił dyrektor Gimnazjum Nr 5 im. Jana Pawła II w Raciborzu Pan Dariusz Malinowski, a Pani Magdalena Pordzik, nauczyciel historii w naszej szkole odczytała wyniki, które ukształtowały się następująco:

KATEGORIA I - SZKOŁY PODSTAWOWE
            I MIEJSCE - nie przyznano
            II MIEJSCE - Stanisław Leśniewski z kl. VI e za pracę "Jeden z 316" Szkoła Podstawowa nr 51 ze Szczecina
            III MIEJSCE - Natalia Szczegielniak za pracę "Wspomnienia" Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 11 im. Orląt Lwowskich w Opolu
            WYRÓŻNIENIE - Klaudia Karwowska za pracę "Dziecię Sybiru" Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Jedwabnem
            WYRÓŻNIENIE - Justyna Witkowska za pracę "Wywiad o Józefie Borkowskim" Szkoła Podstawowa nr 17 z Płocka

KATEGORIA II - SZKOŁY GIMNAZJALNE
            I MIEJSCE - Aleksandra Adamska z kl. I za pracę "Na skraju piekła. Wspomnienia Zygmunta Mogiły-Lisowskiego" Społeczne Gimnazjum nr 5 STO z Krakowa
            II MIEJSCE - Justyna Talarczyk z kl. IIIa za pracę "Wacław Polewczyński, pseudonim "Połomski" (1898-1948). Żołnierz Niezłomny we wspomnieniach rodziny" Gimnazjum im. Jana Pawła II z Mroczy
            III MIEJSCE - Przemysław Knop z kl. IIa za pracę "Życie jak droga do ideałów blasku. Wspomnienie o Panu Antonim Homańczuku i jego rodzinie" Gimnazjum nr 2 z Suwałk
            WYRÓŻNIENIE - Zofia Woś za pracę "Strach i głód" Gimnazjum nr 37 ze Szczecina

KATEGORIA III - SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE
            I MIEJSCE - Julia Popielska za pracę "Wiktor" Zespół Szkół im. Oddziału Partyzanckiego AK "Jędrusie" z Poła
            II MIEJSCE - Tomasz Niedziałek z kl. I d za prace "Na straży tradycji..." I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki ze Starachowic
            III MIEJSCE - Marcelina Sikora za pracę "Moi krewni w cieniu wojny i okupacji" Zespół Szkół nr 1 im. Anny Wazówny z Golubia-Dobrzynia
            WYRÓŻNIENIE - Karolina Stępień za pracę "Losy wojenne rodziny Grabowskich we wspomnieniach" Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej z Lubartowa

Laureatom oraz ich opiekunom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. Zapraszamy do udziału w następnej edycji VIII Ogólnopolskiego Konkursu Historyczno-Literackiego "II wojna światowa i czasy powojenne we wspomnieniach".

Podsumowanie konkursu.

• Wyróżnieni w Kangurze

• Bardzo miło nam jest ogłosić, że uczniowie G5 - Sławomir Hulbój (IB) i Maciej Małek (IIA) zostali wyróżnieni

w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym - KANGUR 2016

Celem tego konkursu jest przede wszystkim zachęcenie uczniów do rozwiązywania zadań, zainteresowanie przedmiotem oraz popularyzowanie matematyki. Przez uczestnictwo w nim uczniowie mogli sprawdzić swoje umiejętności oraz wykazać się pomysłowością rozwiązując zadania.  Panowie startowali w swoich kategoriach wiekowych KADET 1 i KADET 2. I tak Sławek zajął 7 miejsce w powiecie raciborskim na 3 940 startujących z całego okręgu katowickiego, a Maciek zajął 4 miejsce w powiecie na 2 642 uczestników okręgu katowickiego. Serdecznie gratulujemy !!!

• Podróże kształcą

• Pałac dla owadów

Zainspirowani hotelem dla owadów podczas wycieczki w ogrodach Kapiasów w Goczałkowicach postanowiliśmy i  owadom na naszej szkolnej łące zafundować domek. Owadzie siedlisko zaprojektowała uczennica kl. II b Jessica Zielska, której pomagał wujek. Ten wspaniały domek jeden z uczniów nazwał „pałacem”.  Pomysł Jessiki wpisuje się także w realizowany w naszej szkole projekt Centrum Nauki Kopernik pod nazwą  „Przyrodnicze azyle”. Musimy jeszcze wybrać  odpowiednie miejsce w pobliżu naszej łąki, aby nasz „pałac” doceniły owady. Będziemy obserwować jego zasiedlanie.

Pałac Jessiki

Hotel w ogrodzie Kaspiasów

• Wycieczka w okolice Raciborza

• W dniu 14.06.2016  klasa II b wyruszyła na wycieczkę w okolice Raciborza - do Wojnowic, bo nie trzeba jechać ileś tam kilometrów, żeby dobrze się bawić.

Dzięki uprzejmości właścicieli zwiedziliśmy Muzeum Wsi, które mieści się w przepięknym  Pałacu w Wojnowicach. Na terenie parku przy ognisku piekliśmy kiełbaski. Odwiedziliśmy również Przedsiębiorstwo Rolno-Przemysłowe AGROMAX, gdzie od podstaw zobaczyliśmy, jak powstaje pyszne mleko. Wycieczkę zakończyliśmy grą uliczną, poznając uroki tej pięknej miejscowości. Opiekunami na wycieczce były panie Jolanta Otlik i Krystyna Sebastian-Wypasek.

Wycieczka w okolice Raciborza.

• Wędrowanie po wulkanie

• Wędrowanie po wulkanie? Nauczanie na wulkanie?

To wszystko było zaledwie wczoraj, czyli 13.06.2016 r. w siedzibie Parku Krajobrazowego Góry Św. Anny, gdzie na prezentacji zobaczyliśmy, w jaki sposób utworzono jeden z nielicznych w Polsce geoparków.  Geopark Góry Św. Anny ma na celu ochronę przyrody nieożywionej, badania naukowe i edukację.

My najpierw budowaliśmy wulkany w domu, przeprowadzaliśmy erupcje na lekcjach geografii i zajęciach pozalekcyjnych, a teraz naocznie mogliśmy się przekonać, jak wygląda kaldera wygasłego wulkanu. Mogliśmy podziwiać słupy bazaltowe i inne skały w najbliższej okolicy. Posługiwaliśmy się także mapą topograficzną tego terenu oraz busolami, aby wykonać kartę pracy z geografii.

Ale przyroda nie zna próżni. Pani Beata Rubin – Jałowiecka opowiedziała o naturalnych łąkach, roślinności kserotermicznej, a po drodze mogliśmy podziwiać jaszczurki wygrzewające się na kamieniach. Przekonaliśmy się także, że niestety do trawy nie wystarczają tam „naturalne kosiarki”, czyli owce, ale potrzebna jest także ingerencja człowieka. Przekonaliśmy się, że bogaty jest „świat” tego geoparku.

Zauważylismy także, że nie trzeba jeździć po świecie, żeby znaleźć ciekawe obiekty przyrodnicze, które są tak niedaleko od nas.

Zajęcia terenowe to ciekawa forma nauki wielu przedmiotów.

Geopark.

• Góra Św. Anny

• W dniu 13.06.2016 wyruszyliśmy na wycieczkę na Górę Świętej Anny. Podróż do miejsca docelowego trwała około godziny. Na miejscu, razem z uczniami innych szkół imienia Jana Pawła II, braliśmy udział we Mszy Świętej z okazji 33. rocznicy odwiedzin Jana Pawła II w tym sanktuarium. Mszy przewodniczył biskup Rudolf Pierskała.

Następnie udaliśmy się na śniadanie, aby zregenerować siły na kolejne atrakcje wycieczki, oraz na zakupy symbolicznych drobiazgów. Po pamiątkowej fotce pod pomnikiem Jana Pawła II w dwóch grupach udaliśmy się na warsztaty. Jedna grupa uczestniczyła w zajęciach w parku krajobrazowym, a druga pod pomnikiem Powstańców Śląskich wysłuchała prelekcji, którą prowadził Pan Malinowski.

Wycieczkę zaliczam do udanych i liczę na więcej takich wycieczek. /W.Trompeta/

Góra Św. Anny.

• Wyniki szkolnego konkursu zbiórki tonerów i kartridży

• Wyniki szkolnego konkursu zbiórki tonerów i kartridży w roku szkolnym 2015/2016:
            Krusch Natalia -  900 pkt.,

Michał Zagrobelny- 750 pkt.,

Julia Wawrów – 300 pkt.
            Natasza Malinowska – 1000 pkt.

Szczygielski – 60 pkt.

Fiegiel Emilia – 90 pkt.
            Jessica Zielska – 400 pkt.

Przemysław Karbownik – 450 pkt.

Szczegóły w Gazetce "Mikser"

• "Jak nie czytam, jak czytam"

• Równo o godzinie 10:00 na podwórku szkolnym gimnazjaliści oraz ich nauczyciele czytali swoje ulubione książki i czasopisma. Każdy zagłębił się w takiej lekturze, na jaką miał ochotę. Razem czytali więc młodzi i... ci jeszcze młodsi. W ten sposób wspólnie z młodzieżą z całej Polski ustanawialiśmy rekord czytania w jednym momencie.

Oprócz przyjemności czytania na świeżym powietrzu, akcja wzbogacona została o stworzenie kolorowego książkowego graffiti w formie hasła promującego czytanie. Każda klasa na szkolnym podwórku narysowała kolorową kredą swój slogan. Następnie mieliśmy przyjemność obejrzeć performance klasy sportowej "Zaczytani". Taniec w słońcu z książkami zainspirował innych i zatańczyliśmy wspólnie! Z okazji ogólnopolskiej akcji czytelniczej przy wejściu do szkoły zawisły wykonane przez uczniów, zachęcające do sięgania po lektury. W ten sposób nasza szkoła została otoczona żywym, wesołym, książkowym łańcuchem.

Chcielibyśmy, aby nasza akcja zainicjowała swoistą modę na czytanie i pokazała nieczytającym rówieśnikom i dorosłym, że książki to zjawisko przyjemne, wartościowe i powszechne.

"Jak nie czytam, jak czytam".

• Wycieczka w górki

• Na Światowy Dzień Ochrony Środowiska Naturalnego najlepszy kontakt z górską przyrodą!

Wycieczka Ustroń-Wisła-Goczałkowice 7.06.2016

Widok na korytarz ekologiczny górnej Wisły, piękna młoda buczyna, morze paproci, rozległe panoramy, zieleń i słoneczna pogoda -to obrazy z wycieczki na Czantorię. Spacer na szczyt tej góry dał nam możliwość oddychania pachnącym lasem powietrzem. Sielankowe wrażenia przerwał dźwięk piły tnącej porażone kornikiem świerkowe monokultury. Dobrze, że leśnicy dbają o odnowienie wielogatunkowego drzewostanu. Dziś przekonaliśmy się również, że przyroda ukształtowana ludzką ręką i wyobraźnią może budzić wielki zachwyt. Doznaliśmy tego w Goczałkowickich ogrodach Kapiasów. W taki sposób warto spędzić nie tylko Dzień Ochrony Środowiska, ale wiele innych dni w roku, zwłaszcza podczas nadchodzących wakacji.

Wycieczka w górki.

• Wycieczka do Ogrodów Kaspias

• Coś pięknego dla każdego

Piękna pogoda, więc i ochota zamiast do szkoły, wyjść do ogrodu. Dlatego też wybraliśmy się do Goczałkowic Zdroju, dokładnie do Ogrodów Kaspias.

Tu na powierzchni 4 ha zachwycił nas ogrom barw, kształtów i zapachów. Chodziliśmy wszystkimi ścieżkami, wchodziliśmy w każdy zaułek. W upalny dzień mile zaskoczyły nas zaciszne miejsca, zacienione kąciki i przy tym okazy bogatej kolekcji roślin. Uznanie wzbudziły i ścieżka dydaktyczna z tabliczkami z nazwą łacińską oraz polską, i ukryte pod pergolami place do wypoczynku oraz zabawy. Odkrywaliśmy tarasy widokowe, sadzawki, kręte ścieżki o różnej nawierzchni oraz labirynty  z żywopłotu.

Polecamy! To trzeba zobaczyć i poczuć.

Wycieczka do Ogrodów Kaspiasów.

• Konkurs historyczny o II wojnie światowej rozstrzygnięty

• Gimnazjum Nr 5 im. Jana Pawła II w Raciborzu jest organizatorem Ogólnopolskiego Konkursu Historyczno-Literackiego „II wojna światowa i czasy powojenne we wspomnieniach”. Komisja konkursowa w składzie Pan Adam Knura, pracownik Muzeum w Raciborzu, Pani Grażyna Chudy, nauczyciel języka polskiego Gimnazjum Nr 5 im. Jana Pawła II w Raciborzu, Pani Magdalena Pordzik, nauczyciel historii Gimnazjum Nr 5 im. Jana Pawła II w Raciborzu w dniu 6 czerwca 2016 roku dokonała podsumowania VII Ogólnopolskiego Konkursu Historyczno-Literackiego „II wojna światowa i czasy powojenne we wspomnieniach”. Oto wyniki pracy komisji konkursowej.

KATEGORIA I – SZKOŁY PODSTAWOWE

I MIEJSCE - nie przyznano

II MIEJSCE - Stanisław Leśniewski z kl. VI e za pracę „Jeden z 316”

Szkoła Podstawowa nr 51, ul. Jodłowa 21, 71-114 Szczecin

opiekun: Pani Alicja Kozłowska

III MIEJSCE - Natalia Szczegielniak za pracę „Wspomnienia”

Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 11 im. Orląt Lwowskich w Opolu,

ul. Chabrów 65, 45-221 Opole

opiekun: Pani Magdalena Skowrońska

WYRÓŻNIENIE - Klaudia Karwowska za pracę „Dziecię Sybiru”

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza, ul. Wojska Polskiego 17, 18-420 Jedwabne

opiekun: Pan Wiesław Olszewski

WYRÓŻNIENIE - Justyna Witkowska za pracę „Wywiad o Józefie Borkowskim”

Szkoła Podstawowa nr 17, ul. Miodowa 13A, 09-400 Płock

opiekun: Pani Elżbieta Kaźmierska

KATEGORIA II – SZKOŁY GIMNAZJALNE

I MIEJSCE - Aleksandra Adamska z kl. I za pracę „Na skraju piekła. Wspomnienia Zygmunta Mogiły-Lisowskiego”

Społeczne Gimnazjum nr 5 STO, ul. Kurczaka 5, 30-868 Kraków

opiekun: Pani Beata Mosz, Pani Justyna Kosiba-Purgacz

II MIEJSCE - Justyna Talarczyk z kl. IIIa za pracę „Wacław Polewczyński, pseudonim „Połomski” (1898-1948). Żołnierz Niezłomny we wspomnieniach rodziny”

Gimnazjum im. Jana Pawła II, ul. Sportowa 2, 89-115 Mrocza

opiekun: Pani Justyna Piotrowska-Tojza

III MIEJSCE - Przemysław Knop z kl. IIa za pracę „Życie jak droga do ideałów blasku. Wspomnienie o Panu Antonim Homańczuku i jego rodzinie”

Gimnazjum nr 2, Zespół Szkół nr 4, ul. Sejneńska 14, 16-400 Suwałki

opiekun: Pani Urszula Tomaszewska

WYRÓŻNIENIE - Zofia Woś za pracę „Strach i głód”

Zespół Szkół nr 10, Gimnazjum nr 37, ul. Karpacka 29, 71-872 Szczecin

opiekun: Pani Katarzyna Grąbczewska

KATEGORIA III – SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

I MIEJSCE - Julia Popielska za pracę „Wiktor”

Zespół Szkół im. Oddziału Partyzanckiego AK „Jędrusie”,

ul. Ruszczańska 23, 28-230 Połaniec

opiekun: Pani Monika Kobryń

II MIEJSCE - Tomasz Niedziałek z kl. I d za prace „Na straży tradycji…”

I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki,

ul. Radomska 37, 27-200 Starachowice

opiekun: Pani Monika Moskal

III MIEJSCE - Marcelina Sikora za pracę „Moi krewni w cieniu wojny i okupacji”

Zespół Szkół nr 1 im. Anny Wazówny, ul. PTTK 28, 87-400 Golub-Dobrzyń

opiekun: Pani Justyna Radzimińska, Pan Marek Beyger

WYRÓŻNIENIE - Karolina Stępień za pracę „Losy wojenne rodziny Grabowskich we wspomnieniach”

Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej, ul. 1 Maja 82, 21-100 Lubartów

opiekun: Pani Dorota Bułgajewska-Muzyka

Uroczysta gala podsumowania konkursu i wręczenia nagród odbędzie się 10 czerwca 2016 roku o godzinie 10.00 w auli Gimnazjum Nr 5 przy ulicy Opawskiej 81 w Raciborzu. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i zapraszamy do następnej edycji.

• Konkurs ortograficzny

• "I Ty możesz zostać mistrzem ortografii"

3 czerwca rozstrzygnięty został konkurs ortograficzny dla młodzieży z dysleksją "I Ty możesz zostać mistrzem ortografii", podsumowujący naukę na zajęciach dodatkowych.

Do konkursu przystąpiło 9 uczniów uczęszczających na zajęcia pozalekcyjne pomagające ćwiczyć zasady poprawnej pisowni, korygować popełniane błędy oraz w ciekawy sposób poszerzać wiedzę z języka polskiego. Wszyscy uczestnicy ukończyli test składający się z 12 zadań, w różnorodny sposób sprawdzający zdobyte umiejętności pisania bez błędów oraz zastosowanie ich w praktyce.

Miejsce I i tytuł Mistrza Ortografii zdobyła Zuzanna Brzezińska kl. IIIa,
            Miejsce II – Magdalena Fabrowska kl. IIIa,
            Miejsce III – Daniel Konopka kl. IIa.

Osobą odpowiedzialną za przebieg konkursu ortograficznego była pani Grażyna Chudy.
            Gratulujemy wszystkim uczestnikom, dziękujemy za udział i życzymy dalszych sukcesów, nie tylko w pisaniu bez błędów!

Konkurs ortograficzny.

• 1. miejsce w Raciborzu

• Dnia 6 czerwca odbył się finał miejski w piłce plażowej. Do rywalizacji stanęło 10 zespołow z pięciu raciborskich gimnazjów. Pierwsze miejsce w mieście zdobyło Gimnazjum Nr 5. Reprezentowały nas: Wiktoria Leśnikowska i Aleksandra Bartusz oraz Anna Dąbkowska i Jessica Zielska. Para Ania i Jessica wygrały cały turniej i będą reprezentować Racibórz na zawodach rejonowych. Gratulujemy!

1. miejsce!!!.

• Szkoła otwarta na tolerancję

• 2 czerwca trzy uczennice naszej szkoły: Dominika Mazurek, Agata Wydra i Karolina Wolny odebrały z rąk prezydenta miasta Racibórz nagrody za osiągnięcia w międzyszkolnym konkursie o zasięgu powiatu "Szkoła otwarta na tolerancję. Dziewczyny zmierzyły się z tematem w kategorii literackiej.

Szkoła otwarta na tolerancję.

Fragment pracy Karoliny:

(...) Jan Paweł II był człowiekiem tolerancyjnym, kochał każdego człowieka, bez wyjątku, bez względu na jego rasę czy pochodzenie. Jako pierwszy papież odbył wizyty do różnych krajów, nawet do tych, w których mieszkańcy wyznawali inną religię (... )

Papież każdego człowieka traktował tak samo, jakby traktował swojego przyjaciela.

Według mnie Karol Wojtyła był niesamowitym, a przy tym jednak zwykłym, człowiekiem, który nie dzielił ludzi ani na gorszych, ani na lepszych. (...)

• Ciekawostka

• Bioróżnorodność na naszym podwórku szkolnym

Dzisiaj 02.06.2016 uczniowie zaobserwowali zagubioną młodą sówkę na naszym szkolnym skrawku zieleni. Zrobiliśmy jej sesję zdjęciową i poinformowaliśmy uczniów, aby nie pozwolili jej skrzywdzić. Na naszych platanach jest aż 5 ptasich gniazd.

Cieszymy się, że w samym centrum miasta jesteśmy zieloną enklawą.

• Wycieczka dydaktyczna

• W Dzień Dziecka dzięki uprzejmości pana Romana Majnusza prezesa firmy ENSOL, wiodącego producenta w branży techniki solarnej, uczniowie klasy II b mogli zobaczyć cykl produkcyjny paneli słonecznych.

Szczególne zainteresowanie wśród młodzieży zwróciły precyzyjne maszyny cyfrowe m.in. do spawania ultradźwiękowo, aluminiowych i miedzianych absorberów. Dzięki tej wizycie uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat  ekologicznych źródeł energii.

Serdecznie dziękujemy za ciepłe przyjęcie pracownikom firmy.

Wycieczka dydaktyczna.

• Dzień Dziecka

• Dnia 1 czerwca odbył się w naszej szkole Dzień Dziecka. Uczniowie spędzili go rywalizując w rozgrywkach sportowych. Klasy pierwsze rozegrały turniej piłki nożnej. Zwyciężyła klasa I b – klasa sportowa.  Klasy drugie i trzecie rywalizowały w turnieju piłki siatkowej. Po zaciętych bojach pierwsze miejsce zajęła klasa 3a. Zwycięzcy otrzymali puchary i dyplomy, a wychowawczyni klasy sportowej przygotowała dla zwycięzców dodatkową nagrodę niespodziankę – tytę słodyczy. Wyróżniono także ucznia klasy 3 z – Przemysława Karbownika za postawę „fair play”.

Oprócz rozgrywek sportowych  gimnazjaliści brali udział Szkolnym Konkursie Happy Cube., podczas którego musieli zmierzyć się z 12 łamigłówkami. Spośród 25 startujących uczniów najlepsi okazali się Kacper Sibirski-Ic, Jakub Zuzok-2b oraz Natasza Malinowska-1b.

Wszyscy bardzo dobrze się bawili!

Życzymy wszystkim naszym dzieciom, aby ich dzieciństwo mogło trwać jak najdłużej!